Paths and "interests" of and through qualitative research
reflecting on the production of knowledge in the context of physical education in the inclusive perspective
DOI:
https://doi.org/10.37497/colloquium.v4i1.63Keywords:
Qualitative research, Knowledge production, inclusive physical educationAbstract
We aim to reflect on the uses of qualitative research in the production of knowledge and to discuss, seeking to understand what is the meaning of this production for the Brazilian educational and training context in an inclusive perspective. This theoretical essay is organized into five moments, where in the first we present the characteristics and approaches of ethnographic research and the case study, in the second moment we aim to reflect on the intentionality and transforming action of participatory research, participatory research and research - action , in the third moment we discussed the commitment to a more ethical education and the possibilities of Self-Study, in the fourth moment we approached the discussion about ontological reflection and about “the other” and its representation in research. In the fifth and final moment, we reflect on the feeling of belonging to qualitative research and the struggle for a more just, inclusive and equitable society. Concluding that scientific validation by the indices of impact factor of scientific production, a cruel system based on neoliberalism for the production of knowledge, can make us incur the risk of failing ethics and acting in betrayal with what we believe, which is yes in a contribution qualitative research for a more just and socially equitable world.
Downloads
References
Bossle, F., Bossle, C. B., & Neira, M. G. (2016). Desafios para a docência na Educação física escolar. BOSSLE, Fabiano; WITTIZORECKI, Elisandro Schultz. Didática (s) da educação física: formação docente e cotidiano escolar. Curitiba, PR: CRV.
Denzin, N. K. (2008). The new paradigm dialogs and qualitative inquiry. International journal of qualitative studies in education, 21(4), 315-325.
Denzin, N. K. (2018). Investigação qualitativa crítica. Sociedade, Contabilidade e Gestão, 13(1), 105-119.
Denzin, N. K.; Lincoln, Y. Introdução: A Disciplina E A Prática Da Pesquisa Qualitativa. (2017) In Denzin, K.; Lincoln, Y. (Eds). The Sage Handbook Of Qualitative Research. Sage Publications, Inc. Fifth Edition.
Freire, P., & Brandão, C. R. (1981). Criando métodos de pesquisa alternativa: aprendendo a fazê-la melhor através da ação in: Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense.
Hanson, S. O. Ciência e Pseudociência. (2018) Trad. Israel Vilas Bôas. Revista Filosofia Da Ciência. Disponível: https://criticanarede.com/fciencia.html. Acesso em 10 De Novembro De 2020.
Jardim, J. (2001) Documentário Janelas da Alma. Disponível em https://youtu.be/mIi4FTKRDkk. Acesso em 20 de Outubro de 2020.
Rocha, L. O., de Araújo, S. N., & Bossle, F. (2018). Autoetnografia, ciências sociais e formação crítica: uma revisão da produção científica da Educação Física. Revista Internacional de Formação de Professores, 3(4), 168-185.
Rodrigues, D. (2014). Os desafios da Equidade e da Inclusão na formação de professores. In Armstrong, F.; Rodrigues, D. (Orgs). A Inclusão nas escolas. Ed. Fundação Francisco Manuel dos Santos, Lisboa, PT, 75 – 101.
Tracy, S. J. (2010). Qualitative quality: Eight “big-tent” criteria for excellent qualitative research. Qualitative inquiry, 16(10), 837-851.
Toledo, R. F. D., & Jacobi, P. R. (2013). Pesquisa-ação e educação: compartilhando princípios na construção de conhecimentos e no fortalecimento comunitário para o enfrentamento de problemas. Educação & Sociedade, 34, 155-173.
Tidwell, D.L.; Jónsdóttir, S.R. (2020). Methods and Tools of Self-Study. Springer Nature Singapore Pte Ltd. J. Kitchen (Ed.), 2nd International Handbook of Self-Study of Teaching and Teacher Education, Springer International Handbooks of Education, 377 - 426. https://doi.org/10.1007/978-981-13-1710-1_12-1.
Oliveira, R. C. D., & Daolio, J. (2007). Pesquisa etnográfica em educação física: uma (re) leitura possível. Rev. bras. ciênc. mov, 137-143.
Ovens, A. (2020) A produção de conhecimento em Educação Física Escolar. Seminário Educação Física, Escola e Justiça Social: o que estamos fazendo? Disponível em https://youtu.be/ughx2xh9UTA. Acesso em 20 de Novembro de 2020.
Yin, R. K. (2001). Estudo de Casos Planejamento e Métodos. 2. Edição ed. Porto Alegre.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Milena Pedro de Morais, Bruna Gabriela Marques, Isabel Porto Filgueiras, Graciele Massoli Rodrigues

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O(s) autor declara(m) que o trabalho é original e inédito, não tendo sido submetido à publicação em qualquer meio de divulgação, especialmente em outro periódico, nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra;
Caso aprovada e selecionada, fica autorizada a publicação da produção na Revista, a qual não se responsabiliza pelas opiniões, ideias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
A publicação do artigo implica transferência gratuita dos direitos autorais à Revista, nas versões eletrônica e impressa, conforme permissivo constante do artigo 49 da Lei de Proteção de Direitos Autorais (Lei 9.610, de 19/02/98), e que a não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas no mesmo diploma legal;
Todos os artigos publicados são licenciados sob a Licença Creative Commons Attribution, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.





