Paths and "interests" of and through qualitative research

reflecting on the production of knowledge in the context of physical education in the inclusive perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37497/colloquium.v4i1.63

Keywords:

Qualitative research, Knowledge production, inclusive physical education

Abstract

We aim to reflect on the uses of qualitative research in the production of knowledge and to discuss, seeking to understand what is the meaning of this production for the Brazilian educational and training context in an inclusive perspective. This theoretical essay is organized into five moments, where in the first we present the characteristics and approaches of ethnographic research and the case study, in the second moment we aim to reflect on the intentionality and transforming action of participatory research, participatory research and research - action , in the third moment we discussed the commitment to a more ethical education and the possibilities of Self-Study, in the fourth moment we approached the discussion about ontological reflection and about “the other” and its representation in research. In the fifth and final moment, we reflect on the feeling of belonging to qualitative research and the struggle for a more just, inclusive and equitable society. Concluding that scientific validation by the indices of impact factor of scientific production, a cruel system based on neoliberalism for the production of knowledge, can make us incur the risk of failing ethics and acting in betrayal with what we believe, which is yes in a contribution qualitative research for a more just and socially equitable world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Milena Pedro de Morais, Universidade Federal do Norte do Tocantins

Vinculada à Universidade Federal do Norte do Tocantins. Tocantins, Brasil. 

Bruna Gabriela Marques, Universidade São Judas Tadeu

Vinculada à Universidade São Judas Tadeu. São Paulo, Brasil.

Isabel Porto Filgueiras, Universidade São Judas Tadeu

Vinculada à Universidade São Judas Tadeu. São Paulo, Brasil.

Graciele Massoli Rodrigues, Universidade São Judas Tadeu

Vinculada à Universidade São Judas Tadeu. São Paulo, Brasil.

References

Bossle, F., Bossle, C. B., & Neira, M. G. (2016). Desafios para a docência na Educação física escolar. BOSSLE, Fabiano; WITTIZORECKI, Elisandro Schultz. Didática (s) da educação física: formação docente e cotidiano escolar. Curitiba, PR: CRV.

Denzin, N. K. (2008). The new paradigm dialogs and qualitative inquiry. International journal of qualitative studies in education, 21(4), 315-325.

Denzin, N. K. (2018). Investigação qualitativa crítica. Sociedade, Contabilidade e Gestão, 13(1), 105-119.

Denzin, N. K.; Lincoln, Y. Introdução: A Disciplina E A Prática Da Pesquisa Qualitativa. (2017) In Denzin, K.; Lincoln, Y. (Eds). The Sage Handbook Of Qualitative Research. Sage Publications, Inc. Fifth Edition.

Freire, P., & Brandão, C. R. (1981). Criando métodos de pesquisa alternativa: aprendendo a fazê-la melhor através da ação in: Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense.

Hanson, S. O. Ciência e Pseudociência. (2018) Trad. Israel Vilas Bôas. Revista Filosofia Da Ciência. Disponível: https://criticanarede.com/fciencia.html. Acesso em 10 De Novembro De 2020.

Jardim, J. (2001) Documentário Janelas da Alma. Disponível em https://youtu.be/mIi4FTKRDkk. Acesso em 20 de Outubro de 2020.

Rocha, L. O., de Araújo, S. N., & Bossle, F. (2018). Autoetnografia, ciências sociais e formação crítica: uma revisão da produção científica da Educação Física. Revista Internacional de Formação de Professores, 3(4), 168-185.

Rodrigues, D. (2014). Os desafios da Equidade e da Inclusão na formação de professores. In Armstrong, F.; Rodrigues, D. (Orgs). A Inclusão nas escolas. Ed. Fundação Francisco Manuel dos Santos, Lisboa, PT, 75 – 101.

Tracy, S. J. (2010). Qualitative quality: Eight “big-tent” criteria for excellent qualitative research. Qualitative inquiry, 16(10), 837-851.

Toledo, R. F. D., & Jacobi, P. R. (2013). Pesquisa-ação e educação: compartilhando princípios na construção de conhecimentos e no fortalecimento comunitário para o enfrentamento de problemas. Educação & Sociedade, 34, 155-173.

Tidwell, D.L.; Jónsdóttir, S.R. (2020). Methods and Tools of Self-Study. Springer Nature Singapore Pte Ltd. J. Kitchen (Ed.), 2nd International Handbook of Self-Study of Teaching and Teacher Education, Springer International Handbooks of Education, 377 - 426. https://doi.org/10.1007/978-981-13-1710-1_12-1.

Oliveira, R. C. D., & Daolio, J. (2007). Pesquisa etnográfica em educação física: uma (re) leitura possível. Rev. bras. ciênc. mov, 137-143.

Ovens, A. (2020) A produção de conhecimento em Educação Física Escolar. Seminário Educação Física, Escola e Justiça Social: o que estamos fazendo? Disponível em https://youtu.be/ughx2xh9UTA. Acesso em 20 de Novembro de 2020.

Yin, R. K. (2001). Estudo de Casos Planejamento e Métodos. 2. Edição ed. Porto Alegre.

Published

2025-11-10

How to Cite

MORAIS, Milena Pedro de; MARQUES, Bruna Gabriela; FILGUEIRAS, Isabel Porto; RODRIGUES, Graciele Massoli. Paths and "interests" of and through qualitative research: reflecting on the production of knowledge in the context of physical education in the inclusive perspective. Colloquium: health and education, Mooca (SP), v. 4, n. 1, p. 1–15, 2025. DOI: 10.37497/colloquium.v4i1.63. Disponível em: https://educacaoecienciasdasaude.emnuvens.com.br/recs/article/view/63. Acesso em: 16 nov. 2025.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)