Training of physical teacher from an inclusive perspective

literature analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37497/colloquium.v4i1.65

Keywords:

initial formation, continuing education, PE, school inclusion, Adapted Motor Activity

Abstract

The literature has pointed out that teacher training contextualized to the school reality in an inclusive perspective is one of the barriers encountered by teachers for equitable pedagogical performance, because the distance between the university and the school reality means that knowledge is not aligned with pedagogical practice. In order to verify the state of the art on studies in Initial and Continuing Professional Training of Physical Education teachers in the inclusive perspective, a collection of information was carried out in the files of the digital databases of the Journal of the Brazilian Association of Adapted Motor Activity and the Brazilian Journal of Special Education considering the period of 12 years (2012-2024). A total of 32 articles were found and after applying the inclusion and exclusion criteria, 5 articles were excluded because they did not address the theme "Training" and 11 were excluded because they were duplicated, leaving 16 studies in the end. Regarding the initial training of teachers, we observed that there is a lack in the offer of disciplines that address the theme of teaching work with people with disabilities in undergraduate courses and in relation to continuing education, the studies pointed out that there is a need to remodel school pedagogical projects and curricular guidelines for continuing teacher training.

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Author Biographies

Milena Pedro de Morais, Universidade Federal do Norte do Tocantins

Vinculada à Universidade Federal do Norte do Tocantins, Brasil. Membro do Grupo de Estudos em Educação Física para pessoas com deficiência, Universidade São Judas, São Paulo, São Paulo, Brasil.

Vera Lucia Teixeira Silva, Centro Universitário Módulo

Vinculada ao Centro Universitário Módulo, Brasil. Membro do Grupo de Estudos em Educação Física para pessoas com deficiência, Universidade São Judas, São Paulo, São Paulo, Brasil.

Fernanda Carolina Toledo da Silva, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Vinculada à Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Brasil. Membro do Grupo de Estudos em Educação Física para pessoas com deficiência, Universidade São Judas, São Paulo, São Paulo, Brasil.

Maria Cecília Mourão Impellizeri, Centro Universitário de Belo Horizonte

Vinculada ao Centro Universitário de Belo Horizonte, Brasil. Membro do Grupo de Estudos em Educação Física para pessoas com deficiência, Universidade São Judas, São Paulo, São Paulo, Brasil.

Paulo Clepard Silva Januario, Universidade São Judas

Vinculado à Universidade São Judas e à Prefeitura Municipal de Santo André, São Paulo, Brasil. Membro do Grupo de Estudos em Educação Física para pessoas com deficiência, Universidade São Judas, São Paulo, São Paulo, Brasil.

Gustawo Lemos Borges, Universidade São Judas

Vinculado à Universidade São Judas e à Prefeitura Municipal de Santo André, São Paulo, Brasil. Membro do Grupo de Estudos em Educação Física para pessoas com deficiência, Universidade São Judas, São Paulo, São Paulo, Brasil.

Janísio Xavier de Souza, Universidade São Judas

Membro do Grupo de Estudos em Educação Física para pessoas com deficiência, Universidade São Judas, São Paulo, São Paulo, Brasil.

Graciele Massoli Rodrigues, Universidade São Judas

Membro do Grupo de Estudos em Educação Física para pessoas com deficiência, Universidade São Judas, São Paulo, São Paulo, Brasil.

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Published

2025-11-10

How to Cite

MORAIS, Milena Pedro de; SILVA, Vera Lucia Teixeira; SILVA, Fernanda Carolina Toledo da; IMPELLIZERI, Maria Cecília Mourão; JANUARIO, Paulo Clepard Silva; BORGES, Gustawo Lemos; SOUZA, Janísio Xavier de; RODRIGUES, Graciele Massoli. Training of physical teacher from an inclusive perspective: literature analysis. Colloquium: health and education, Mooca (SP), v. 4, n. 1, p. 1–14, 2025. DOI: 10.37497/colloquium.v4i1.65. Disponível em: https://educacaoecienciasdasaude.emnuvens.com.br/recs/article/view/65. Acesso em: 16 nov. 2025.

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